Motto : Detaliile ieftine fac constructia scumpa

Zilele trecute m-am plimbat putin pe site-ul Ministerului Transporturilor încercand sa aflu de curiozitate pretul unui km din autostrada Bechtel. N-am gasit nici o informatie. În schimb am citit pe siteul Realitatii TV niste sume absolut colosale pentru un km din autostrada Comarnic – Brasov. 51 milioane de euro! Am dat si peste costul unui km din pasajul Basarab. 117 milioane euro! Repet, acestea sînt sume doar pentru un km. În Evenimentul Zilei justificarea acestor costuri era data de costurile de consultanta. În afara de semnalarea în presa a acestor costuri, nu am vazut nici o reactie din partea autoritatilor! Probabil li se pare o suma normala.

Nu stiu cîti cititori au capacitatea sa aprecieze valoarea acestor sume. Pentru o întelegere mai exacta va voi prezenta în costul unui km din autostrada Trans Canada Highway pentru o portiune de trei km si ceva prin Rocky Montains, ca sa respectam oarecum conditiile pe care le are Bechtel în fata sa la constructia portiunii dintre Comarnic si Brasov.

Proiectul canadian a constat din urmatoarele: constructia a 3,2 km de autostrada cu patru benzi – cîte doua pe fiecare sens, demolarea unui pod rutier de 650 m lungime cu doua benzi, constructia unui viaduct cu patru benzi în locul acestuia, constructia a sapte pereti de consolidare a rambleului – partea pe care trece autostrada pentru ca s-a largit soseaua si s-a taiat în munte, amenajarea coastei de munte de deasupra autostrazii pt evitarea prabusirii de stanci, drenaje, semnalizare, relocarea si reinstalarea de utilitati – linii de telefonie, cabluri electrice, marcaje rutiere si amenajare peisagistica – readucerea terenului din jurul soselei la starea lui naturala, cu iarba, copaci, etc.

Care au fost costurile?

· Studii de fezabilitate, planificare, ridicari topografie, etc – 1.620.000 CAD

· Inginerie – 7.650.000 CAD

· Contractul de construire propriu zisa – 47.730.000 CAD (cuprinde manopera, costuri directe si indirecte cu constructia, etc)

· Supervizare si control – 4.340.000 CAD

· Materiale – 123.000 CAD

· Costuri legate de mediu si ecologie – 336.000 CAD

· Relocarea utilitatilor – 369.000 CAD

· Project Management – 1.680.000 CAD

Costul total al celor 3,2 km de autostrada printr-o zona din Rocky Montains cu tot cu demolarea unui pod vechi si înlocuirea cu un viaduct rutier a ajuns la 64 de milioane de dolari. Costul total pe km este asadar de douazeci de milioane de dolari. Sursa acestor informatii este site-ul Ministerului Transporturilor din British Columbia. Si ca informatie suplimentara, cînd guvernele provinciale trebuie sa exproprieze, dau o lege si gata. Nu dureaza ‘nspe decenii pana sa fie proprietarele terenului.

Cum vi se pare comparativ cu 51 milioane de euro per km ca în cazul Bechtel? Dar cu costul de 117 milioane de Euro per km de pasaj Basarab? A, si va rog nu uitati ca 1 EURO = 1.62 CAD

Stiti de ce este posibil asa ceva în Canada? Pentru ca la Ministerul Transporturilor lucreaza niste ingineri si niste coordonatori adevarati. Sînt specialisti unul si unul, alesi pe sprinceana si cu experienta care ar îngropa orice inginer în infrastructuri. Sînt platiti cu niste salarii adevarate, nu cu firmituri. Si aia stiu si toaca în cer. Cînd vine o firma ca Bechtel cu proiectul de fezabilitate, îl trec prin toate filtrele posibile. Avand experienta vasta, vad din timp toate neprevazutele citesc printre randuri si se prind în doi timpi si trei miscari daca cineva încearca sa-i duca cu presul. Sînt specialisti din aia care daca nu înteleg ceva, pun zece mii de întrebari pana primesc toate raspunsurile înca din fata de licitatie si le trec în contract.

Are Ministrul Transporturilor din Romania astfel de specialisti? Foarte probabil ca da, dar poate nu sînt lasati sa-si faca treaba. Ce înseamna costuri de sute de milioane legate de contractul de consultanta? De ce are nevoie Ministerul Transporturilor de consultanti externi cînd ar putea avea ingineri proprii care sa faca toate verificarile pentru ei? Oare nu e vorba aici de rea-vointa? De interese particulare? Cît de greu este sa ai o mana de angajati de top pe care sa-i platesti cu 5 mii de Euro pe luna daca e nevoie, dar care sa-ti salveze sute de milioane la final? A, sînt numiti pe criterii politice? Pai atunci scoateti banul si platiti firme externe!

Stiti cît costa sa schimbi un proiect de autostrada din mers pentru ca nu ai testat solul din cutare locatie sau nu ai facut exproprieri la timp? Zeci de milioane de dolari! Stiti cît costa sa schimbi coridorul de autostrada dintr-o locatie în alta? Sute de milioane! Pentru ca este alta autostrada, alt proiect! Proiectarea unei autostrazi peste un coridor rutier care deja exista presupune o programare si proiectare în detaliu înca din faza de licitare. Compania care participa la licitatie trebuie sa aiba raspunsuri la diverse întrebari cum ar fi unde dirijeaza traficul existent, cum muta utilitatile fara sa întrerupa serviciile, unde depoziteaza materialele rezultate din demolari si refaceri, cum protejeaza mediul înconjurator, etc. Si nu poate raspunde la aceste întrebari fara sa colaboreze strans cu autoritatile si Ministerul Transporturilor.

Detalierea imprecisa sau repararea unei greseli facuta în timpul procesului de proiectare si constructie face întotdeauna costurile sa explodeze. Cum ar fi sa detalieze gresit pasarelele pietonale peste autostrada si sa permita unui sofer neatent sa le darame daca pleaca cu bena ridicata.

Toate aceste costuri enorme ar putea fi evitate daca Ministerul Transporturilor ar avea oameni care sa vada dincolo de niste simple planuri si care sa nu stea numai sa joace solitaire la servici. Oameni care sa stie sa negocieze. Oameni care sa stie sa controleze. Oameni care sa se ocupe de administrarea proiectului, care sa stie sa tina costurile sub control. Fara ei, costurile infrastructurii în Romania va bate noi recorduri iar romanii le vor folosi cel mai devreme peste 30 de ani. Daca or mai apuca!

UPDATE: Ïmi semnaleaza un cititor fidel al blogului ca Viaduct de Millau în Franta a costat 400 milioane de euro în total. Dati un click AICI ca sa cititi despre aceasta capodopera a ingineriei. Gata? Comparati acum cu 117 milioane de euro per km cît se pare ca costa pasajul Basarab. Ce parere aveti?

autor: Stash, din Blogul cofeina.ro


2%

din impozitul pe salariu

Din taxele pe salariul tău, poți alege ca 2% să meargă către articolele noastre și sprijinirea directă a Asociației pentru Antreprenoriat Comunitar, nu către stat. Ajută-ne să luptăm în continuare pentru cele ce-ți sunt dragi: Dezvoltarea Personală, Comunitară și Socială.

Descarcă formularul și depune-l la agenția ANAF de care aparții până pe 31 iulie.

Articole Interesante si Utile pentru Dvs

Aveți nevoie de ferestre și uși?

ferestre și ușiÎncercați să ne cereți o ofertă și nouă și veți primi comisioane. Discounturile pot fi de la 20% pînă la 60%. De ce? Deoarece ne putem permite avand o oferta completa și fiind importatori direcți de profile!

La unele comenzi de ferestre și uși, oferim gratuit plasele de insecte.

Facem contracte de întreținere / mentenanță. Intrați acum în parteneriate ce vă pot aduce câștiguri mari.

Fundaţii, Subsoluri / Demisoluri, Camere Tehnice, Beciuri / Pivniţe / Crame

HIDROIZOLATII DEFINITIVE

Soluţii garantate performante de hidroizolaţii şi termoizolaţii nu doar produse.

Impermeabilizari 100% de betoane, sape si tencuieli. Garantii de 10-60 de ani. Pardoseli. Solutii anti-condens, anti-mucegai, anti-igrasie.